3D scantechniek: Deze expertise is niet te vervangen

Soms kunnen enkele uren tijdsverschil reuze handig zijn. Het orthopedisch bedrijf Thuasne maakt er bij haar productie van op maat gemaakte braces (custom braces) in ieder geval dankbaar gebruik van. “We maken in Nederland een 3D scan van een kniegewricht van een klant,” legt Marijn Makkes van der Deijl, general manager, de werkwijze van Thuasne uit. “Soms maken we die scan in één keer, en soms hebben we meerdere scans nodig die we later samenvoegen. Dat zetten we vervolgens op een file en die sturen we door naar Townsend, ons Amerikaanse dochterbedrijf in Bakersfield, in de buurt van Los Angeles. Omdat het daar negen uur vroeger is dan bij ons, kunnen de Amerikaanse instrumentmakers nog dezelfde dag in hun werkplaats met de brace aan de slag. Eerst maken ze op basis van onze scan een 3D print en daarna vervaardigen ze de custom brace. Die gaat dezelfde dag nog op transport en is een dag later bij ons.”

Korte productietijd

De toepassing van 3D scantechniek bij de productie van knie- pols- of andere gewrichtsbraces is behoorlijk revolutionair voor de toch wat conservatieve orthopedische hulpmiddelenmarkt, stelt Makkes van der Deijl. Maar het heeft volgens hem veel voordelen. “We kunnen met onze scans exact de vorm en omvang van gewrichten en lichaamsdelen nabootsen, tot aan de kleinste huidplooien aan toe. Veelal preciezer dan wanneer de orthopedisch instrumentmaker een gipsen cast van dat lichaamsdeel zou maken. En we kunnen de brace dus snel en voor een aantrekkelijke prijs produceren. Want door de korte productietijd besparen we veel geld. Een instrumentmaker heeft voor het maken van een custom brace veel meer tijd nodig dan wij. En hij is een stuk duurder uit.”

Maatverschil

De 3-D-scans worden alleen gebruikt voor custom braces, oftewel honderd procent op maat gemaakte braces voor klanten met lichaamsmaten die te sterk afwijken van de standaardmaten uit de collectie confectie- of customized braces. Makkes van der Deijl: “We werken bij Thuasne met drie typen braces: de confectiebrace, maat 1 tot en met 6, de customized brace en de custom brace. Met de confectie- en customized braces kunnen we tachtig tot negentig procent van alle patiënten helpen. De confectiebraces zijn bijvoorbeeld voor klanten met standaard beenmaten.

We meten welke maat zij hebben, kiezen de juiste maat uit onze collectie en klaar zijn we.” De customized braces zijn bedoeld voor klanten met beenmaten die net buiten de standaardmaten vallen. “Soms is een bovenbeen van een klant bijvoorbeeld net iets dikker dan een standaardbeenmaat terwijl het onderbeen wel een standaardmaat heeft,” legt Rovin Frankhuizen uit, collega van Makkes van der Deijl en accountmanager van Thuasne. “In dat geval kunnen we kiezen voor een bovenbeenschaal met bijvoorbeeld maat 2 en een onderbeenschaal met maat 1. In een customized brace kunnen we die verschillende maten
netjes aan elkaar bevestigen.” De tien procent van alle klanten die niet geholpen kunnen worden met een confectie- of customized brace, krijgen een custom brace. Makkes van der Deijl: ‘Denk bijvoorbeeld aan mensen met beenmaten die ver buiten de standaardmaten vallen. Maar soms is ook het maatverschil tussen onder- en bovenbeen zo groot, dat dat niet te verhelpen is met een customized brace. Ook dan kiezen we voor een custom brace.’

Leven in twee werelden

Nog steeds zijn er orthopedische instrumentmakers die geheel zelfstandig hun custom braces maken. Makkes vermoedt echter dat dat niet lang meer zal duren. “Het is zulk tijdrovend werk. De meeste instrumentmakers hebben daar de tijd en het geld niet meer voor. Wij zeggen daarom: stuur jullie klanten naar ons door. Wij kunnen het doen voor een mooie prijs, en we doen het nog snel en goed ook.” Nee, benadrukken de managers van Thuasne, ze willen daarmee geen werk afpakken van de instrument-makers. Makkes van der Deijl: “Maar we zeggen wel: instrumentmakers, stop ermee om alle orthopedische producten zelf te maken. Er zijn al zoveel goede confectie-oplossingen op de markt, en het kost je teveel tijd. En als je dan toch op maat gemaakte hulpmiddelen wilt maken, kijk dan naar de prothesemarkt. Dat is een geavanceerde markt waar voor instrumentmakers, met al hun expertise, veel meer eer valt te behalen.” Eén ding staat voor Makkes van der Deijl en Frankhuizen vast: orthopedische instrumentmakers beschikken over veel know how. Frankhuizen: “Voor ons heeft de orthopedisch instrument­maker daarom een toegevoegde waarde. Hij weet beter dan welke leverancier ook welke hulpmiddelen er op de markt zijn en welk product het beste is voor een bepaald type orthopedisch probleem.” Dat is logisch, beaamt Makkes van de Deijl. “Instrumentmakers leven in twee werelden, ze kennen zowel de producten als de klanten. Ze hebben daardoor veel praktijkkennis van waaruit ze ons, de leveranciers, kunnen adviseren hoe we de kwaliteit van onze producten nog verder kunnen optimaliseren.”

De managers van Thuasne wijzen erop dat niet alle leveranciers de meerwaarde van instrumentmakers op die manier inschatten. Makkes van der Deijl: “Wij wel, en we dragen dat ook uit. Onze boodschap is: instrumentmakers waren vroeger belangrijk voor ons, ze zijn nu belangrijk voor ons en ze zullen dat in de toekomst ook blijven, ondanks alle veranderingen op de markt. Gipskamers of confectie-oplossingen zullen nooit de expertise van de instrumentmaker kunnen vervangen. Misschien wel op de korte termijn, maar niet op de langere termijn. Het begeleiden van mensen die orthopedische hulpmiddelen nodig hebben, is zorg op maat. En dat is bij uitstek het werk van de instrumentmakers.”

Instrumentmaker Joery Gardeslen, Gardeslen Orthopaedie in Goes en lid van Bewegingsvisie, over de samenwerking met leveranciers:
“Ik zie veel verschillen tussen leveranciers. De ene levert alleen een doos met producten af, de ander gaat met je mee op pad, samen klanten bezoeken, of staat open voor verbetering van de geleverde producten. Instrument­makers zijn mensen van de praktijk. We zijn intermediair tussen klant en leverancier en hebben daardoor de meeste expertise over orthopedische hulpmiddelen. Het is dan niet prettig als klanten telkens bij je terugkomen met klachten over versleten of gescheurde klittenbanden of afzakkende braces. Ik wil in dat geval met de leverancier in gesprek kunnen over hoe we dat kunnen verbeteren. Een goede leverancier, zoals Thuasne, is daar ontvankelijk voor en doet er ook iets mee.”

deel: Email to someoneGoogle+Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedIn
MENU